Lépe se balí do velkého batohu, avšak zároveň hrozí nebezpečí, že tím více zbytečností si s sebou zabalíte.
1. Kapsy: Alespoň jednu dostupnou bez otevírání víka batohu; dostatečně nabranou, aby se do ní skutečně něco vešlo, i když je batoh zcela naplněn.
2. Boční kapsy (stabilní nebo odpojitelné): Na bocích dolní kapsičky, samostatná plochá kapsa na mapu je praktická, kapsička na bederním pásu pro klíče, mince a další drobnosti. Otočí-li se batoh vzhůru nohama, nesmí z kapes nic vypadnout. Žádná kapsa či „chlopeň” se nesmí stát v dešti rezervoárem vody.
3. Komory: Někomu vyhovuje balení do dvou oddělených komor, jiný raději věci „našlape” do jedné jediné. Přepážku si pochvalují především ti, kdo si zvykli do dolní komory balit spacák. Zipová přepážka je vítána.
4. Nástavec: Batohy mají vysouvací nástavec, který často bývá ze slabší tkaniny než tělo batohu. Po jeho stažení šňůrkou se samosvorkou se uzavře vstup do hlavní komory. Poskytuje rezervní prostor, když je věcí do batohu přespříliš.
5. Vstupy do batohu: Čím je batoh větší, tím je potřebnější, aby měl dva vstupy do komor. Tak se dá vstoupit do útrob batohu a vzít, co potřebujeme, ať je to kdekoli. Vstupy by měly být zajištěny tak, aby při selhání zipu byl batoh dále použitelný (duplicitní zapínání, možnost zašněrování).
6. Víko batohu: Kryje vstup do batohu i při maximálním naplnění a při vysunutém a naplněném nástavci. Někdy je možné ho odpojit a použít jako samostatný batůžek. Víko batohu je také „úložným prostorem” pro drobnější věci. Je praktické, aby vstup byl zvenku (odpadá odklopení víka), druhá kapsa pak mívá zip přístupný až po odklopení víka, což je vhodnější pro uložení dokladů a peněz.
7. Záda batohu: Mají být dostatečně měkčena a zajišťovat odvětrávání (prolisy, prodyšný materiál, síťka). Měkčení zad batohu molitanem není vhodné. Záda velkých batohů by měla mít výztuhu, kterou lze někdy i tvarovat podle zad uživatele.
8. Dno batohu: Z odolného materiálu a případně ještě zesílené. Musí být nepropustné a omyvatelné.
9. Nosné popruhy: Vítané a zároveň nezbytné jsou pohodlné, anatomicky vytvarované a přiměřeně měkké popruhy. Jejich délku lze měnit za pochodu, přezky musí držet v nastavených polohách. Nesmějí svírat krk ani padat z ramen. Jsou nejvíce namáhanou částí batohu, jejich zpracování proto musí být důkladné a připojení k batohu precizní. Extrémně naložené batohy zásadně zdviháme za oba nosné popruhy.
10. Hrudní popruh: Lépe výškově nastavitelný a pružný. Zabrání padání nosných popruhů z ramen, zajistí jejich umístění na ramenech v libovolné poloze a přitom nebrání dýchání. Je opatřen „rychlou“ sponou s dotahem.
11. Bederní pás: Musí být schopen odlehčit nosným popruhům (a tím i ramenům), zabraňovat kymácení batohu při úklonech. Dá se rychle seřídit na tělo, proto mívá i boční dotahy. Jeho „rychlá” spona musí perfektně držet, nesmí se samovolně otevírat. Je přiměřeně polstrován a přitom musí být dostatečně tuhý, aby se pod vahou naplněného batohu nedeformoval.
12. Kompresní pásky: Slouží k přichycení věcí na batoh a i ke zmenšování objemu batohu, máme-li jen málo věcí.
Občanské sdružení spotřebitelů TEST, www.dtest.cz