Dobrý den, po dvou měsících používání bot jsem je šla reklamovat, neboť se mi kůže vytrhla ze švu. Paní prodavačka se na botu podívala a pravila, že jsem si závadu způsobila sama, a odmítla se mnou reklamaci vyřídit s tím, že ji neuznává. Boty mám pořád doma. Jak mám nyní postupovat?
Vážená paní,
k Vašemu dotazu ohledně reklamace bot Vám doporučuji postupovat následujícím způsobem.
Pokud s Vámi prodávající odmítl kvalifikovaně sepsat písemný záznam o reklamaci a zboží převzít k posouzení oprávněnosti Vámi uplatněného nároku z odpovědnosti za vady, proveďte reklamaci vůči prodávajícímu bez prodlení písemně a zboží mu doručte prostřednictvím poštovního doručovatele. V písemné reklamaci uveďte, kdy jste zboží zakoupila, a toto doložte kopií příslušného dokladu (paragonu). Dále uveďte, jakým způsobem jste zboží užívala (konkrétně ve Vašem případě, zda jste obuv užívala k tomu, k čemu byla určena), kdy a jaká vada se na zboží projevila, a nakonec uveďte, jaký nárok vůči prodávajícímu uplatňujete (výměnu či opravu zboží – volba je na Vás). Současně již vyčíslete náklady spojené s uplatněním Vašeho nároku, neboť máte právo na to, aby Vám byly nutné náklady vynaložené v souvislosti s reklamací uhrazeny (v této fázi např. poštovné).
Uplatnění nároků z odpovědnosti za vady u spotřebního zboží je nutné učinit nejpozději do 24 měsíců po převzetí zboží. Prodávající nese odpovědnost za to, že prodávané zboží má jakost a užitné vlastnosti kupní smlouvou požadované, prodávajícím či výrobcem popisované nebo na základě jimi prováděné reklamy očekávané, popřípadě jakost a užitné vlastnosti pro věc takového druhu obvyklé. Zboží má odpovídat účelu, který prodávající pro použití věci uvádí nebo pro který se věc obvykle používá.
V případě, že se na zboží vyskytla vada, tj. došlo k vytržení materiálu obuvi ze švu, pro kterou nelze zboží dále užívat k obvyklému účelu v plné kvalitě, máte právo na to, aby prodávající bezplatně a bez zbytečného odkladu zboží uvedl do stavu odpovídajícího kupní smlouvě, a to podle Vašeho požadavku buď výměnou zboží, nebo jeho opravou. Není-li takový postup možný, můžete požadovat přiměřenou slevu z ceny zboží nebo od smlouvy odstoupit a žádat vrácení ceny v plné výši. Prodávající je povinen Vaši reklamaci vyřídit, tj. vyjádřit se k Vašemu požadavku ve lhůtě do 30 dnů ode dne provedení reklamace.
Upozorňuji však na to, že shora uvedené nároky nemáte, pokud bude skutečně prokázáno, že jste poškození obuvi způsobila sama, například nesprávným užíváním či nesprávnou údržbou. S takovým závěrem prodávajícího se však nemusíte ztotožnit. Pokud prodávající Vaši reklamaci písemně neuzná jako oprávněnou s odůvodněním, že jste si vadu způsobila sama, a Vy s tím nebudete souhlasit, máte možnost své nároky uplatnit i prostřednictvím soudu.
JUDr. Andrea Rečková, Advokátní kancelář Vovsík, Rösch, Kocina a spol. v Plzni