Tipy a rady

Vybíráme in-line brusle

Chcete si koupit in-line brusle a nevíte, co sledovat při jejich výběru? Přečtěte si náš článek, kde vám poradíme nejen ohledně samotných in-line bruslí, ale i nezbytné výstroje na in-line bruslení.

Není in-line jako in-line

In-line kolečkové brusle se dělí do několika kategorií. První a nejčastěji používanou je kategorie fitness. Patří sem kolečkové brusle pro běžné, rekreační použití. Ty jsou nejprodávanější a také nejvhodnější pro běžné bruslení i pro začátečníky. Brusle z druhé kategorie jsou určeny pro in-line hokej, čemuž odpovídá i jejich odlišná konstrukce (různé velikosti koleček, klasická „bruslařská“ bota) a absence brzdy.

Kromě fitness a hokejových existují ještě tzv. aggressive modely; ty jsou typické malými kolečky, zvýšenou odolností a velkou obratností. Jsou totiž určeny pro akrobatické kousky jako skoky, jízdu na U-rampě apod. V neposlední řadě je třeba zmínit brusle určené pro rychlostní bruslení, tzv. speedskating. Velká kolečka, kterých je pět namísto obvyklých čtyř, nižší a lehčí bota předurčují tyto brusle pro rychlostní jízdu. Daní za rychlost je však menší obratnost.

Rady pro nákup in-line bruslí:

  • Kromě kategorie bruslí (fitness, in-line hokej, aggressive, speed-skates) při rozhodování napoví délka rámu. Delší pro vyšší rychlost na rovných úsecích, naopak kratší pro obratnější, ale pomalejší jízdu.
  • Čím je třída tvrdosti koleček vyšší (tvrdá jsou 78A – 82A), tím jsou vhodnější pro hladké povrchy a rychlou jízdu. Měkká kolečka (72A – 76A) jsou sice pomalejší, ale lépe tlumí otřesy na hrubém povrchu.
  • Kombinace upnutí boty šněrováním, přezkou a suchým zipem se zdá optimální. Vyzkoušejte si však i jiné systémy, abyste zjistili, který vám nejlépe vyhovuje.
  • Noha musí v botě perfektně sedět, doporučujeme vyzkoušet si více modelů. Těsné, volné, příliš tvrdé nebo příliš měkké boty, zkrátka boty, které vám nesedí, mohou zcela zkazit dojem z jízdy.
  • Brzdění pomocí gumových špalků umístěných v zadní části podvozku slouží k zastavení v nízké rychlosti nebo ke zpomalení. K brzdění z vyšší rychlosti slouží jiné techniky; buď brzdění švihem, podobně jako na lyžích, nebo „téčkem“ – tažení jedné nohy kolmo za sebou a brzdění kolečky.

Nezapomeňte zakoupit i výstroj

V neposlední nebo spíše v první řadě nezapomeňte na ochrannou výstroj. Bez přilby, chráničů kolen, dlaní a loktů jezdí jen hazardér; občasnému pádu se totiž nevyhne ani zkušený jezdec. Připravte si proto částku na nákup chráničů již při nákupu samotných bruslí.

První podmínkou pro výběr vhodné ochranné výstroje je, že musí perfektně sedět a při bruslení nesmí překážet. Číslování velikostí chráničů není normováno a ani u různých modelů téže značky nejsou údaje o velikosti vždy srovnatelné. Vyzkoušejte si všechny díly v sadě ještě před nákupem. Každý má jiné proporce, a pokud vám sedí kolenní chrániče, nemusí to tak být u loketních z téže sady. Chrániče nesmí být příliš volné, jinak se při pádu shrnou. Doporučujeme také provedení tlakové zkoušky pěny. Zní to složitě, ale je to jednoduché. Ochranná pěnová vrstva se musí tlaku poddat, ale nesmí se promáčknout až k plastové stěně. Pokaždé, když dojde k tvrdšímu pádu, zkontrolujte pečlivě, zda se chrániče nepoškodily. Podruhé by už pád nemusely ztlumit.

JUDr. Ida Rozová, Občanské sdružení spotřebitelů TEST, www.dtest.cz



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB