U automobilu by vás měla zajímat nejenom barva a estetické hledisko. Podstatné jsou zejména jízdní vlastnosti – obsah motoru a garantovaná spotřeba vozu, úložný prostor a celkové vnitřní uspořádání. Důležitá je samozřejmě cena – ovšem ani ta by neměla být jediným vodítkem při koupi. Zjistěte si, jak drahé jsou náhradní díly té které značky a zda máte v blízkosti autorizovaný servis. Případně se zajímejte o ceny servisu vašeho prodejce. Můžete tak ušetřit nemalé sumy v dalších letech. Předváděcí jízda by měla být samozřejmostí – auto si před koupí dobře osahejte a vyzkoušejte v různých situacích, tedy nejenom ve městě, ale také na dálnici.
Slevit z ceny můžete díky konkurenčnímu boji – nebojte se porozhlédnout v okolí a porovnat různé nabídky, případně si o slevu přímo řekněte. Levněji vás také přijde předváděcí či vystavený vůz. Pokud si necháte auto upravit tzv. na zakázku, zaplatíte více. Máte-li pro kuráž uděláno, porovnejte nabídku v jiných členských státech EU. Mnozí výrobci nabízejí v zahraničí výhodnější ceny! Negativem je však koupě dle jiného zákona a složitější vyřizování reklamace i případného servisu.
Abyste eliminovali pozdější nepříjemná překvapení, při koupi ojetého vozidla se zaměřte na několik zásadních podmínek. Ne vždy lze totiž informacím od prodejce stoprocentně důvěřovat. Stoprocentní zárukou nejsou ani informace uvedené, respektive neuvedené, v servisní knížce. Zkontrolujte VIN kód automobilu a jeho shodu s informacemi v technickém průkazu. Také se vyplatí automobil před koupí prověřit pomocí kódů, které jsou uvedené na sklech i karoserii. Díky tomuto kódu můžete zjistit, zda automobil nebyl bouraný a jaké změny na něm byly prováděny.
Případné bourané auto snadno odhalí měřič síly laku. K dostání je např. na internetu a jeho cena je v porovnání se špatnou koupí velice nízká! Další kontrolou by mělo být zjištění, zda vozidlo není evidováno jako odcizené. Tuto informaci získáte např. na internetových stránkách Ministerstva vnitra. Vozidlo identifikujete pomocí SPZ, čísla motoru, nebo VIN.
Ve smlouvě čtěte mezi řádky a nelitujte financí vložených do právní pomoci. Mnohdy i nevinně vyhlížející smlouva, která zdánlivě garantuje nebourané vozidlo, nemusí být zárukou při další reklamaci. Pozor na hraní se slůvky – nebouraný skelet karoserie ještě nemusí znamenat, že vůz nebyl poškozený v menším rozsahu. Jestliže od vozidla požadujete určité jízdní vlastnosti, trvejte na jejich zavedení do smlouvy písemně. Jedině tak se můžete v případě nespokojenosti účelně bránit. Pokud prodejce v takovém případě nesouhlasí, měli byste si koupi rozmyslet.
Byť by se mohly oba způsoby zdát shodné, opak je pravdou. Zásadní rozdíl tkví v tom, že v případě financování úvěrem se kupující stává majitelem auta ihned. U leasingu je tomu až v momentě uhrazení všech splátek. Při financování leasingem obsahují měsíční splátky i povinné ručení a havarijní připojištění. Není tedy možné uplatnit bonus řidiče za jízdu bez nehod. Před podpisem smlouvy si dobře přečtěte podmínky financování a porovnejte konkurenční nabídky. Zaměřte se nejenom na koncovou cenu kupovaného automobilu, ale také na další poplatky – za případnou změnu splátek i dřívější splacení.
Jestliže už jste zakoupili vůz, u něhož se dodatečně projevila skrytá vada, máte dle občanského zákoníku právo na přiměřenou slevu ze sjednané ceny odpovídající povaze a rozsahu vady; jde-li o vadu, která činí věc neupotřebitelnou, máte též právo od smlouvy odstoupit. Právo na odstoupení od smlouvy má kupující i tehdy, jestliže jej prodávající ujistil, že věc má určité vlastnosti, zejména vlastnosti kupujícím vymíněné, anebo že nemá žádné vady, a toto ujištění se ukáže nepravdivým. Dále můžete dle zákona uplatňovat právo na náhradu nutných nákladů, které vám vznikly. Všechna tato práva můžete uplatnit do šesti měsíců od podpisu kupní smlouvy a také v co nejkratší době od zjištění těchto vad.