Připojením na internet se člověk dostává do světa nekonečného množství informací. Jak ovšem najít přesně to, po čem dotyčný pátrá? Slouží k tomu tzv. internetové prohlížeče a internetové vyhledávače.
Internetový prohlížeč je počítačový program, jehož úkolem je umožnit prohlížení webových stránek. Stejně jako v případě psaní textů potřebujeme textový program, k propojení se světem internetu slouží internetový prohlížeč. V tomto prohlížeči je možné zobrazovat nejrůznější webové stránky, které je možné přirovnat ke knihám v knihovně. Aby se člověk dostal ke správné webové stránce, je potřeba umět najít cestu nebo se na ni šikovně zeptat, k tomu slouží internetový vyhledávač.
Dvojitým kliknutím na příslušnou ikonu umístěnou obvykle ve spodní levé části obrazovky otevřete internetový prohlížeč (např. Internet Explorer, Mozzila Firefox, Google Chrome aj.). Ikonu naleznete také v menu start (kulatá ikona v levém spodním rohu obrazovky s logem barevné vlaječky).
Jakmile se internetový prohlížeč spustí, je třeba zadat vyhledávané slovo či slovní spojení do příkazového řádku v horní části prohlížeče, ve které je uvedena webová adresa (např. www.seznam.cz, www.google.cz aj). Stačí namísto adresy vepsat vyhledávané slovo či slovní spojení a potvrdit volbu klávesou enter (největší tlačítko na pravé straně klávesnice s písmeny). Výsledky hledání se zobrazí na stránkách google. Není tedy potřeba otevírat jednotlivé vyhledávače (např. Seznam, Google, Yahoo aj.) a teprve do nich vypisovat předmět hledání, jak se často u uživatelů děje.
Mnohé internetové prohlížeče umožňují vyhledávání skrze zabudovanou vyhledávací lištu, u které je možné změnit adresu výchozího vyhledávače (tzv. vyhledávací modul). Obvykle stačí kliknout levým tlačítkem myši na lupu vedle vyhledávacího pole a zadat zde vlastní nastavení. Tuto lištičku je také možné stáhnout a nainstalovat, což už je však úkol pro zkušenější uživatele počítače. Použití správného vyhledávače urychluje prohlížení internetových stránek a rychlejší nalezení informací. Řazení nalezených informací se totiž neřídí pouze váhou slov, ale také sponzorovanými odkazy.
Vyřizování osobní a pracovní korespondence nebylo nikdy jednodušší. Může za to právě rozmach internetu a e-mailových schránek. Ty slouží k odesílání a přijímání e-mailových (elektronických) zpráv a také k jejich ukládání (archivaci). Ke své poště se navíc dostanete z jakéhokoliv počítače připojeného k internetu. Založení e-mailové schránky je rychlou a jednoduchou záležitostí. Existuje několik poskytovatelů těchto schránek, u nichž je možné zřídit osobní účet zdarma a bez dalších poplatků za jeho provozování (např. Seznam, Google, Centrum atp.).
E-mailová adresa se skládá z vlastního názvu (jméno nebo přezdívka), zavináče (@, klávesová zkratka CTRL + ALT + V, případně ALT + 64) a názvu domény, výsledek je tedy např. novakova@seznam.cz.
K přístupu do schránky se používá název účtu a zvolené heslo, které je kombinací písmen a číslic. Čím složitější heslo, tím nižší je riziko jeho „prolomení“. Založení e-mailové schránky předchází registrace, při níž je často nutné uvést jméno i datum narození, nikdo však tyto údaje nekontroluje a dá se tedy říci, že založení emailu je anonymní záležitostí. Někteří poskytovatelé požadují dále telefonní číslo a jeho následné ověření.
K poště je možné přistupovat jak pomocí internetového prohlížeče, tak přes různé poštovní programy nainstalované v počítači (např. Windows Mail, Outlook, Mozilla Thunderbird). Ty jsou vhodné pro pokročilejší uživatele, protože umožňují rozšířené vlastní nastavení. V takovém případě se dostanete k archivované poště i tehdy, když počítač není připojený k internetu.
Při zakládání e-mailové schránky je třeba porovnat služby jednotlivých poskytovatelů – především kapacitu schránky, velikost možné přílohy a ochranu proti spamu (nevyžádané poště). Mezi základní funkce, které poskytovatelé e-mailových služeb nabízí, patří adresář, do nějž je možné ukládat kontakty a mnohdy je také propojit (synchronizovat) s telefonem. Výhodu e-mailové pošty představuje průběžné ukládání zpráv a možnost uložit nedokončené zprávy (koncepty). Mnozí e-mailoví poskytovatelé nabízí automatickou kontrolu pravopisu a formátování zprávy (možnost měnit font písma a jeho velikost, barvu, tučnost, vkládat do textu obrázky atp.)
Obsluha e-mailové schránky je poměrně intuitivní záležitostí. Schránka se obsluhuje pomocí klikání na požadovaná políčka. Pokud chci psát novou zprávu, stačí kliknout v menu na položku „nová zpráva“, do pole „komu“ nebo „adresát“ je třeba zadat e-mailovou adresu osoby, které chceme zprávu poslat (např. novak@seznam.cz), pokud přidáme více adres a oddělíme je čárkou, zašleme zprávu všem udaným adresátům. Pokud adresáty uvedeme do pole „skrytý adresát“ nebo „skrytá kopie“, nebudou uvedené osoby vědět, kdo všechno stejný e-mail obdržel. Dále je možné do pole „předmět“ uvést, čeho se daná zpráva týká. Pole však může zůstat nevyplněné. Samotný text zprávy se píše do největšího pole. Pro dokončení je potřeba hotovou zprávu odeslat – kliknutím na tlačítko „odeslat“, případně je možné zprávu uložit jako koncept a vrátit se k ní později. V takovém případě se zpráva uloží do složky „rozepsané“ či „koncepty“.
Posílání zpráv se neomezuje na pouhé texty, ale je možné k nim připojit přílohy nejrůznějších formátů – fotografie, videa, hudební nahrávky i další textové soubory. To lze provést při vytváření zprávy kliknutím na tlačítko „přiložit soubor“. Otevře se okénko s jednotlivými složkami a soubory, které jsou v počítači uloženy. Dvojitým kliknutím na vybraný soubor jej nahrajete ke zvolené zprávě.
E-maily je možné vytvářet, mazat i archivovat. U většiny poskytovatelů lze vytvářet jednotlivé složky, do nich dle filtrů (zadaných e-mailů) přichází jednotlivé zprávy a třídí se automaticky. Je tedy možné pro jednu schránku vyčlenit zprávy soukromé, pracovní i zájmové. Osobní nastavení e-mailové složky se týká často také vzhledu, kdy je možné přebarvit pozadí i přizpůsobit hlavní menu dle uživatele.
Uživatel elektronické pošty by měl dávat pozor na to, zda mu poskytovatel nemůže schránku zrušit v případě, že je po jistou dobu neaktivní (většinou se jedná o dobu více jak 12 měsíců bez přihlášení do schránky). Je potřeba zkontrolovat také nastavení jednotlivých složek a přizpůsobit je tak, aby se např. zprávy umístěné v koši po měsíci samy vymazaly. Problémem může být i přeplněná e-mailová schránka, kvůli níž není možné přijímat další emaily.