Tato značka je velmi často vidět ve městech i mimo ně – typicky poblíž chatových či zahrádkářských osad či na turisticky exponovaných místech. Jedná se o příkazovou značku a patří do míst, která mohou být cyklistům nebezpečná, případně do míst, kde by naopak cyklista mohl ohrozit chodce. Typicky ji potkáte u tunelů, úzkých či nepřehledných úseků. Konec je označen stejnou značkou s přeškrtnutím, případně příkaz končí na další křižovatce. Jak je uvedeno výše, příkazová značka nemá pouze informativní charakter, její nerespektování je považováno za přestupek a může být pokutováno až do výše dvou tisíců korun. Pokud se značením nesouhlasíte a považujete ho v některých místech za zbytečné, můžete se obrátit s dotazem na místní odbor dopravy.
Dalším z velmi častých nešvarů je jízda po chodníku. Zákon o silničním provozu jednoznačně uvádí, že chodník je vyhrazen výlučně pro pohyb chodců. Chodník smí k jízdě na kole využívat pouze cyklista mladší 10 let. Nejčastějším argumentem pro jízdu na chodníku je strach ze silničního provozu, v takovém případě je možné chodník využít – ale kolo je nutné vést! Ani tehdy nesmíte ohrozit ostatní chodce. Podobným nešvarem je jízda po přechodu pro chodce, který není určen pro jedoucí cyklisty.
Ačkoli se o tom vedou časté diskuse a na obou stranách při nich zaznívají pádné argumenty, fakt je jeden. Jízda dvou a více cyklistů vedle sebe je na silnicích v České republice protizákonná, s výjimkou cyklozón. Zákon výslovně uvádí, že cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou. Porušení zákazu může být pokutováno až do výše dvou tisíc korun. Často se stává, že řidiči reagují na cyklisty jedoucí vedle sebe troubením, nebo dokonce předjížděním s bližším najetím k cyklistovi. Tím riskují chybu, která může zbytečně stát životy.
Snad není třeba zmiňovat, že bezpečné kolo musí být snadno ovladatelné a kromě bezpečné jízdy dokáže i rychle zabrzdit. Dvě fungující brzdy by měly být samozřejmostí stejně jako zvonek, kterým na sebe můžu zavčasu upozornit nicnetušící chodce. Kdo je připraven, není překvapen! Zvláštní pozornost je potřeba věnovat pejskařům, dětem nebo třeba rodičům s kočárkem. Z povinné výbavy je velmi důležité předepsané osvětlení a používání reflexních prvků za snížené viditelnosti. Nestačí vidět, ale také být viděn. Cyklistická přilba je sice povinná pouze pro cyklisty do 18 let, ale ani po dovršení této hranice není radno ji přestat používat. Přece jen jde o zdraví a mnohdy i život, dokonce i při malých rychlostech a trasách na krátkou vzdálenost.
Jak už bylo v tomto seriálu mnohokrát řečeno, cyklista je dle zákona účastníkem silničního provozu. A jako takový nesmí ten, kdo řídí vozidlo (motorové nebo nemotorové) požít alkoholický nápoj nebo užít návykovou látku během jízdy ani před ní. Opilý cyklista může dostat pokutu, ale nepřijde o řidičský průkaz. Ani to by vás nemělo nabádat ke konzumaci alkoholu a následné jízdě na kole. Výše případné pokuty se může vyšplhat až do několika desítek tisíc korun (podle množství promile), pokud cyklista pod vlivem alkoholu nebo návykové látky způsobí nehodu se zraněním dalšího účastníka, může skončit i ve vězení. Podle společnosti Besip může za 30 % všech nehod cyklistů právě alkohol za řidítky. A tak si raději na přípitek počkejme až do cíle.
Neexistuje zákon, který by zakazoval používání sluchátek při jízdě na kole. Poslech hudby může být pro někoho motivující, některým jezdcům zase zlepšuje požitek z jízdy a navozuje příjemnou relaxaci. Problém je ovšem v tom, že používáním sluchátek ztrácíme přehled o dění kolem sebe. Nevnímáme správně technický stav kola, neslyšíme případné varování od ostatních cyklistů a účastníků provozu. Můžeme přeslechnout sanitku i blížící se nebezpečí. Nepomáhá ani to, že sluchátko nasadíme pouze na jedno ucho, i tak je ztráta prostorového sluchu nebezpečná. Proto raději nechte sluchátka doma.
Jistě jste v médiích zaznamenali osvětovou kampaň s hlavní myšlenkou „Nemusíme se milovat, stačí se respektovat.“ Iniciátorem projektu je profesionální cyklista Roman Kreuziger, mezi dalšími ambasadory nechybí Peter Sagan, Andrea Hlaváčková, Jaroslav Kulhavý aj. Ambasadorem se ale může stát každý – dodržováním pravidel a ohleduplným chováním v sedle nebo za volantem. A také koupí samolepky. Získané prostředky pomáhají financovat osvětové aktivity. Samolepku si můžete koupit kdykoliv on-line. Seženete ji také na čerpacích stanicích OMV.
Tato iniciativa má za cíl bezpečnější silnice, více ohleduplnosti na silnicích, bezpečné předjíždění cyklistů s bočním odstupem 1,5 metru, čímž se sníží počty nehod. Více informací najdete na oficiálních stránkách www.damrespekt.cz
„Chceme, aby se lidé na silnicích respektovali, chovali se k sobě ohleduplně a dodržovali pravidla, v autě i na kole.“ Peter Sagan, profesionální cyklista
Pokud byste se chtěli věnovat tématu cyklistické etikety ještě hlouběji, doporučujeme shlédnout stránky www.mestemnakole.cz, kde najdete podrobnější výklad základních jedenácti pravidel. Buďte i vy gentlemanem silničního provozu.
1 komentář pro článek Cyklistické přešlapy