První automatický obchod otevřel COOP zhruba před rokem. Podle Lukáše Němčíka, ředitele marketingu a rozvoje sítě COOP, zatím panuje s jejich provozem spokojenost. „Možnost nakoupit si doslova kdykoliv zákazníci oceňuji a automatický provoz se pozitivně projevuje i na tržbách. Zvolili jsme jednoduché, a přitom funkční řešení. Nyní uvidíme, jak se celému konceptu bude dařit na venkově,“ vysvětluje Lukáš Němčík a dodává, že počet obchodů vybavených touto technologií by se měl do konce roku zhruba zdvojnásobit.
Podle statistik společnosti NielsenIQ ubylo v České republice od roku 2000 více než sedm tisíc malých obchodů. Podle Pavla Březiny, předsedy představenstva Asociace českého tradičního obchodu (AČTO), obchody nejvíce ubývaly ve vesnických oblastech a poslední vývoj ekonomické situace může jejich úbytek dále urychlit. Automatické obchody mohou být podle něj jedním ze způsobů, jak se pokusit tento negativní trend zvrátit. Nejohroženější obchody jsou v obcích do 1000 obyvatel, nad tuto hranici se již provozování obchodu může vyplácet.
Právě to je i případ Bujanova. Obec má 600 obyvatel a obchod byl podle Jana Hoffmanna, ředitele COOP Jednoty Kaplice, dlouhodobě ztrátový.
„Stáli jsme před složitým rozhodnutím, co s obchodem dál. S automatickým provozem máme dobrou zkušenost v našich obchodech v Lipně na Vltavou a Českém Krumlově, rozhodli jsme se jej proto zkusit nasadit i v trochu jiném prostředí. Velkou roli hrála i podpora místní samosprávy, která velmi usilovala o udržení obchodu v obci a na jeho chod nám přímo přispívá,“ vysvětluje Jan Hoffmann.
Obchody COOP vybavené novou technologií fungují v rámci běžné otevírací doby s lidskou obsluhou. V automatickém režimu si v nich zákazníci mohou nakoupit mimo tuto dobu, tedy třeba večer nebo o víkendu. Pro nákup v automatickém režimu zákazník potřebuje mobilní telefon se speciální aplikací a musí vlastnit bankovní identitu. Tu dnes má ale v praxi skoro každý, kdo využívá internetové bankovnictví. Vlastní platba za nákup probíhá u samoobslužné pokladny.
Omezená otevírací doba je podle Lukáše Němčíka jedním z hlavních problémů menších vesnických obchodů. Mnohým zákazníkům, kteří třeba dojíždějí za prací, nevyhovuje. Její prodloužení je však spojeno s neúměrnými mzdovými náklady a jednoduše se nevyplatí. Na druhou stranu tato situace zase často zákazníky nutí i kvůli menšímu nákupu složitě cestovat. Automatický provoz tento problém řeší.
„V Bujanově žije řada starších lidí, ale je tu i nová zástavba. Obchod bude sloužit všem zákazníkům, a bude proto otevřen i s obsluhou, byť běžnou otevírací dobu budeme kvůli potřebám naší prodavačky trochu zkracovat. Do budoucna hodně spoléháme na to, že na vesnicích, kde zná každý každého, mladší ročníky seniorům s nákupem pomohou. Buď je naučí využívat novou technologii, nebo jim prostě nákup podle jejich potřeby zařídí,“ dodává Jan Hoffmann.
Partnerem bujanovského obchodu je i ČSOB. Ta má již od roku 2020 speciální lifestylovou aplikaci s názvem DoKapsy, která je zdarma otevřená klientům všech bank a pro její používání tedy není nutné mít účet u ČSOB. V aplikaci je možné mít věrnostní kartičky různých obchodníků, díky ní lze využívat různé slevy, snadno zaplatit za parkování v řadě měst nebo za jízdenky MHD. Kromě toho je možné platit také za pohonné hmoty na všech čerpacích stanicích hypermarketů Globus nebo číst zprávy z mnoha deníků a magazínů. A prostřednictvím aplikace DoKapsy od ČSOB bude nyní možné i nakupování v automatických obchodech COOP.
„Žádná jiná podobná aplikace takového rozsahu u bank v Česku není. Lidé vyhledávají inovace, které jim šetří čas a peníze a zpříjemňují život, což je přesně případ DoKapsy od ČSOB. Neustále pracujeme na dalším vývoji a rozšiřujeme služby, aby aplikace co nejvíce vyhovovala potřebám a životnímu stylu našich uživatelů,“ říká Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB zodpovědná za technologie, inovace a operations, a dodává: „Celá tahle oblast za hranicemi finančních služeb, které říkáme Beyond Banking, je pro nás všechny velmi zajímavá. Týká se totiž situací z běžného života. A přesně takovým příkladem je nakupování kdykoli, i mimo pracovní dobu. Jsme moc rádi, že jsme dnes mohli představit první prodejnu, do níž půjde pomocí DoKapsy vstoupit a nakoupit kdykoli, a těšíme se, že další prodejny budou následovat.“
Bankovní identita (BankID) lidem usnadňuje život a zbavuje je části starostí při vyřizování na úřadech i ve firmách. Je způsobem, jak bezpečně, jednoduše a zdarma prokazovat totožnost v digitálním prostředí, navíc bez ohledu na provozní hodiny. Používá se stejně, jako funguje přihlašování k internetovému bankovnictví.
Klienti bank se můžou díky bankovní identitě přihlašovat do portálů státních úřadů a prostřednictvím digitální platformy Bank ID i do klientských zón soukromých firem. V průběhu letošního roku se očekává další napojení soukromých společností a nových služeb eGovernmentu, kde bankovní identita pomůže usnadnit život. Firmám bankovní identita přináší zjednodušení podnikání, více klientů a jejich rychlejší a pohodlnější obsluhu. Bankovní identita usnadňuje uživatelům přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí a nejnověji i digitální podepisování dokumentů. Možností využití služeb bankovní identity bude stále více.