Základem přípravy auta na zimu by mělo být v první řadě přezutí na zimní pneumatiky. U nás jsou dle zákona povinné od 1. listopadu do 31. března a hloubka jejich dezénu musí být minimálně 4 mm. Pokud se snažíte se zákony kličkovat, pak vězte, že v tomto případě jde hlavně o vaše zdraví a zdraví druhých. Zimní pneumatika je přizpůsobena pro provoz v zimních měsících, má lepší přilnavost a zajišťuje bezpečnější jízdu. Abyste měli skutečně jistotu, že jízdu na sněhu i náledí zvládnete, můžete si zaplatit školu smyku a na kritické situace se tak maximálně připravit.
Chcete-li mít stoprocentní jistotu, že po otočení klíčkem auto chytne na první dobrou, pak věnujte dostatek času a pozornosti také svojí autobaterii. U starších kousků už mnohdy nestačí stoprocentní nabití, ale vhodnější je výměna za silnější baterii. Pokud jezdíte především kratší trasy, odborníci doporučují dobíjet baterii alespoň jedenkrát měsíčně. Ještě častěji je to pak třeba, jestliže auto v zimních měsících delší dobu stojí bez provozu.
Spolu s klesající teplotou vzduchu je třeba vyměnit nejenom vodu v ostřikovačích. Tam byste měli doplnit zimní směsi, které nezamrznou a navíc lépe očistí skla od nečistot. Kromě toho se doporučuje zkontrolovat množství brzdové i chladicí kapaliny a případně vyměnit či doplnit olej.
Aby vás při zimních výpravách nic nepřekvapilo, pořiďte si do auta kvalitní škrabku, smetáček a rezervní rukavice. Můžete také investovat do speciální fólie na přední sklo, abyste zabránili jeho namrznutí. V nouzi nejvyšší lze samozřejmě použít i kus kartonu. Jako rychlá pomoc pak slouží rozmrazovací sprej na sklo a zámky. Ten si však schovejte v kapse či kabelce. Zamčený v kufru by vám příliš nepomohl. Pro ochranu těsnění už dávno není třeba používat rostlinné oleje nebo krémy, na trhu jsou k dostání speciální přípravky na silikonové či glycerinové bázi.
Pro komfortní jízdu odborníci doporučují vyměnit kobercové interiérové podložky za gumové. V zimních měsících se budou lépe udržovat. Cestou na hory pak nezapomeňte přibalit sněhové řetězy a lopatu, která vám v případě zapadnutí ulehčí práci. Spíše už otázkou pohodlí nežli nutností je koupě nezávislého topení nebo vyhřívaných sedaček.
Jestliže nepatříte mezi automobilové nadšence, raději svého čtyřkolového přítele svěřte odborníkům. V servisu vám kromě výše jmenovaného zkontrolují také svíčky, výfuk, seřídí světla a doporučí, jaké chyby na voze včas podchytit.
Dostali jste se do úzkých a vaše auto nehodlá na zimní nadílce pokračovat dál v cestě? Tehdy už je každá rada drahá. Je totiž lepší připravit se včas. Zimní řetězy kupujte vždy podle rozměru svého zimního obutí a vybírejte také dle četnosti vašich cest do hor. Můžete pořídit finančně dostupné řetězy, které je třeba po nasazení a ujetí pár metrů na kole dotáhnout, nebo dražší kusy, které se „doladí” samy.
Jako nouzová pomoc slouží tzv. vyprošťovací řetězy. Ty vám pomohou v případě zapadnutí, ale nejsou určeny na delší trati. Odborníci radí nacvičit si nasazování řetězů dopředu, v teple a suchu. Inu těžko na cvičišti, lehce na bojišti. Po použití se svým pomocníkům odvděčte dokonalou hygienou a vysušením, ušetříte si starosti a finance, až je budete za rok znovu potřebovat.
Na trhu se objevili také látkoví kolegové – sněhové návleky. Hodí se do nenáročného terénu a suchého sněhu. Jejich výhodou je rychlost a pohodlnost nasazení, nevýhodou pak rychlé opotřebení zejména na asfaltu.
Pro městský provoz můžete vyzkoušet i tzv. tekuté řetězy – speciální sprejem aplikovatelná směs přímo na pneumatiku, která by měla zlepšovat přilnavost pneumatiky k vozovce a zkracovat brzdnou dráhu.