Každý si domů koupíme ročně v průměru 17 baterií, což dělá spotřebu neuvěřitelných 170 milionů baterií na naši zemi. Staré baterie buď odevzdáme do zpětného sběru (jedná se zhruba o 45% ze všech zakoupených), nebo se doma hromadí popř. končí v netříděném odpadu.
V roce 1800 italský fyzik Alessandro Volta vytvořil první galvanickou baterii – tzv. Voltův sloup. Nejstarší dosud funkční baterii nalezneme ve zvonku jedné laboratoře na Oxfordské univerzitě. Funguje od roku 1840 a nikdo neví, jaké má složení. Zato dnes nejčastěji používané Li-Ion baterie se začaly prodávat až v 90. letech 20. století.
Tato informace asi nikoho nepřekvapí, ale zajímavé na ní je, že 30% trhu z čínského trhu s bateriemi ovládá jediná firma. Díky rostoucí poptávce po elektromobilech v posledních letech se však začínají budovat nové továrny i na území Evropy.
Baterie obsahují celou řadu pro životní prostředí škodlivých látek jako kadmium, rtuť, nikl či olovo. Proto je nutné je odevzdávat do zpětného odběru, kde jsou recyklovány. Jejich recyklace sice není jednoduchá, přesto se daří ze 100 kg baterií získat minimálně 74 kg ušlechtilých kovů nebo slitin. Z tužkových baterií je to železo a mangan, z jiných typů baterií pak rovněž kobalt, měď a stříbro.
Vědci z Virginské univerzity nedávno vytvořili prototyp ekologicky šetrné baterie z cukru. Výzkumníci z Univerzity v Marylandu zase pracují na baterii, která se skládá z odřezku dřeva potaženého cínem. Cesty výzkumu jsou otevřené, uvidíme tedy, jaké baterie nás v budoucnu čekají.
S klesající teplotou klesá i účinnost baterie. O tom slýcháme nejčastěji v souvislosti s elektromobily. Podobné je to i u vysokých teplot a týká se to veškeré elektroniky poháněné bateriemi. Nejlepší výsledky baterie dosahuje v rozmezí 15 až 20 stupňů Celsia.
V prodejnách COOP najdete různé druhy baterií – od 1,5 V až po 9 V. Stačí si vybrat z řady Power Magic nebo COOP Premium, které exkluzivně nabízíme pouze u nás.