Pokud si pořizujete nové kolo, neřiďte se pouze tím, zda se vám vzhledově líbí či nikoliv. Barva je samozřejmě pro zákazníky jedním z rozhodujících kritérií, ale zajímat byste se měli spíše o jiné věci. První z nich je velikost a tvar rámu – správnou volbu ovlivňuje vaše výška a mnohdy také hmotnost a pohlaví. Také záleží na tom, zda při jízdě preferujete vzpřímený posed nebo raději sportovnější. Rozhodně je lepší vybírat si kolo v kamenném obchodě, kde si ho můžete vyzkoušet.
Vyplatí se investovat do prověřených značek, které používají kvalitní materiály. Nákup nového kola v supermarketu je sice lákavý nízkou cenou, ale radost z požitku může být rychle zakalena nepohodlnou jízdou, špatnou možností (nebo dokonce nemožností) seřízení kola, rychlým opotřebením materiálu atp.
Ačkoliv celosvětový trend hovoří pro smazávání rozdílů mezi muži a ženami, u jízdních kol se přece jen vyplatí zvážit pořízení „dvoukolého miláčka“ přímo na míru. Ženská jízdní kola mají jinou konstrukci rámu – je kratší a určený pro menší postavu, také řidítka jsou užší a uzpůsobená drobnějšímu úchopu. Samozřejmostí je širší a pohodlnější sedlo. A barva? To už je jen příjemná třešnička na dortu.
Silniční kolo poznáte na první pohled – úzké ráfky a gumy poskytují malý valivý odpor, nízko posazená řidítka vybavená tzv. berany zlepšují aerodynamiku jezdce. Takové kolo se hodí na asfaltové cesty. Je velmi rychlé, lehké, ale v terénu málo stabilní. Protože není vybaveno žádným odpružením, nemusí být pro rekreační jezdce pohodlné. Při jízdě vnímáte každou nerovnost, a tak se hodí spíše na sportovní vyjížďky, kdy chcete pořádně šlápnout do pedálů a na asfaltové cestě nasbírat co nejvyšší počet kilometrů.
Trekové, nebo chcete-li, krosové kolo je ideální volbou pro jezdce, kteří střídají terény. Zkrátka univerzální vozítko pro cyklistické hobbíky. V dnešní době jsou nejprodávanějším typem kol. Na pomyslném žebříčku se ocitá mezi silničním a horským kolem a spojuje výhody obou kol do jednoho. Hodí se na silnici, cyklostezku i zpevněné polní cesty a lehké terény. Na pořádnou vyjížďku divokou přírodou ovšem nestačí. Standardní velikost kol je 28″.
Horská kola jsou určená pro náročnější výjezdy přírodou. Poznáte je podle širokých pneumatik s hrubým vzorkem a podle lepšího tlumení. Horská kola bývají vybavená odpruženou přední vidlicí. Kvalitnější, zároveň také dražší kola, nabízí i zadní odtlumení. Kolo je vybaveno masivnějším rámem, širšími řidítky a vícerychlostními převody. Na silnici a zpevněných komunikacích kladou široká kola velký odpor. Nebudou tedy nejlepším společníkem hobby jezdců na cyklostezce. U horských kol roste oblíbenost větších 29″ kol. Ta se hodí pro jezdce od výšky 180 cm, ačkoliv ani menší sportovci se jich nemusí automaticky vzdávat. Důležité je, zda je jízda s tak velkými koly komfortní a jak snadno je takové kolo ovladatelné. Bezpečnost by totiž měla být vždy na prvním místě.
Existují samozřejmě i další specifické kategorie kol – bikrosová BMX a freestyleová kola určená pro jízdu ve skateparcích a na U-rampách, trialová či fitness kola. Ale na ta se podíváme v nějakém jiném článku.
Základem kvalitní jízdy je správný rám – jednak jeho velikost, zároveň použitý materiál. Dříve dominovala ocel a ani v dnešní době není zapomenutá. Ocelovými rámy jsou vybavená hlavně jízdní kola nižší cenové třídy. Aby ale profesionálové neprotestovali, kvalitní ocelové slitiny samozřejmě najdete i u dražších bicyklů, kde symbolizují tradici a exkluzivitu. Ocelové rámy jsou velmi pevné a dobře absorbují nerovnosti povrchu, za tuto výhodu přichází zásadní daň – jsou těžší než v poslední době více využívané slitiny hliníku. Ty jsou oblíbené pro nízkou hmotnost i ekonomickou dostupnost. Velmi často je najdete pod označením duralové rámy a používají se hlavně u trekových jízdních kol.
Duralové rámy jsou pomyslným předstupněm karbonových rámů. Ty jsou sice finančně nejnáročnějším materiálem, ale zároveň slibují nízkou hmotnost, vysokou pevnost a dlouhou životnost. Karbon také velmi dobře tlumí vibrace a absorbuje případné nerovnosti. Zatímco únavová křivka karbonu je příznivá, případné nárazy a pády mohou rám nenávratně poškodit.
Pro skutečné cyklistické „fajnšmekry“ jsou v nabídce ještě rámy titanové. Vynikají schopností aktivně pohlcovat vibrace, jsou lehké, odolávají korozi i únavě materiálu. Titanová kola vynikají čistým, osobitým designem, ale při jejich nákupu musíte sáhnout hlouběji do kapsy.
Hitem posledních sezón se stává jednoznačně elekotrokolo. Dávno pryč jsou doby, kdy jízda na elektrokole byla jenom pro „slabochy“. Dnes na nich potkáte sportovce napříč všemi věkovými kategoriemi. Rozšiřují totiž portfolium možných cyklotras nejenom co do délky, ale také jejich výškového převýšení. Máte tedy možnost objevit i místa, kam byste si na běžném bicyklu vyrazit netroufli.
Druhů elektrokol je opravdu široká řada. Zakoupit si můžete silniční, horská, treková nebo třeba typicky městská kola. V nabídce najdete také skládací elektrokola, a dokonce se nabízí i v dětských velikostech. Někteří výrobci nabízí kola se sníženým nástupem, což je výhodné pro starší jezdce nebo osoby s omezenou pohyblivostí. Samozřejmostí jsou kola v dámské a pánské variantě rámu, případně s rámy univerzálními.
Pokud zvažujete koupi elektrokola, rozmyslete si, k jakému účelu jej budete nejčastěji využívat. Důležitý je druh cesty (asfaltové, zpevněné či terénní) a také vzdálenost jedné cesty. Na krátké vzdálenosti po městě totiž nepotřebujete příliš výkonnou baterii, tím pádem bude kolo lehčí i finančně dostupnější. Pokud plánujete vyrážet do terénu, raději si připlaťte za výkonnější akumulátor.
Česká legislativa umožňuje používání elektrokol s výkonem do 250 W. Elektrokolo s vyšším výkonem je nutné registrovat jako elektrický motocykl. S tím se pojí nutnost odvádět povinné ručení, vlastnit řidičský průkaz příslušné kategorie atp. Mnoho výrobců tuto vyhlášku obchází a nabízí především horská elektrokola, která mají off-road režim. To znamená, že je lze při použití mimo veřejné komunikace přepnout na vyšší výkon motoru (350 W a vyšší).
Výdrž baterie pro elektrokolo se liší podle výrobce, typu i údržby. Většinou se uvádí v rozsahu 3-4 roky při standardním používání. Jedná se zhruba o 800 -1000 nabíjecích cyklů. Pak je nutné baterii vyměnit za novou se stejným napětím a kapacitou. Protože akumulátor je jedním z nejdražších komponentů na elektrokole, měli byste dbát na správnou údržbu a pravidelně ho nabíjet. Elektrokola totiž nenabízí rekuperaci. Baterie se nikdy nesmí dostat do červené, kritické hodnoty napětí. Tím se rapidně snižuje její životnost. Někteří výrobci doporučují dobíjet akumulátor po každé vyjížďce, ale nejrozumnější je řídit se návodem – ačkoliv ten obvykle neradi čteme. I mimo sezónu pak baterii nabíjejte ideálně alespoň jedenkrát měsíčně.
Ať už si vyberete jakéhokoliv bicyklového oře, nezapomeňte na správné vybavení i ochranné pomůcky. Kola pravidelně svěřujte servisu stejně jako svůj automobil. Zajistíte si nejen komfortní jízdu, ale hlavně bezpečí. Přejeme hodně kilometrů ujetých ve zdraví a s úsměvem na rtech.